Cégve
Az egyének különbözőképpen tanulnak és fejlődnek, ezért jó átgondolni, hogy milyen szempontok alapján határozzák meg saját helyzetüket és csapatukat. A szervezetek vezetői mindkét módszert használhatják, hogy segítsenek munkatársaik fejlődésében.
Jó esetben egy igazi vezető: – tréner, coach, mentor és tanácsadó – ahogy azt az irányítása alatt működő csapat és a szükség megkívánja. De azt elvárni egy vezetőtől, hogy minden szerepében csúcsteljesítményt nyújtson, képtelen elvárás. Egyrészt, mert ő maga is egy fejlődő, változó személy, munkatársai szintúgy, tehát mindkét rész számára meg kell találni az optimális fejlődési módot. A szakértelem/hozzáértés fejlesztési módjának megközelítését jelen esetben két részre osztanám:
- A hozzáértés fejlesztése csoportos tanítással/képzéssel (tréninggel)
A képzés elsősorban irányelv: egy tréner irányítja a folyamatot, célja az ismeretek átadása, vagy egy új készség lehető leghatékonyabban történő kifejlesztése. A képzés hatékonysága függ a tréner kompetenciájától és a tanítandó/hallgató alkalmasságától a tanított témával kapcsolatosan.
- A hozzáértés fejlesztése „személyi edzővel”, azaz: coaching
A coaching a tanítandó személynek címzett kérdések sorozata, aki számára felszínre kerül, amit már tud, de olyan módon, ahogy valószínűleg nem jutott volna eszébe egy edző útmutatása nélkül. Az edző irányítja a folyamatot, de hogy igazán hatékony legyen, a tanoncban ott kell legyen már a tartalom.
A másik különbség az, hogy az emberek képzése (tréning) gyakran csoportokban történik, ami nem csökkenti a kapott képzés minőségét érzékelhető módon. Hagyományosan a coaching one-to-one alapon történik, de egyre inkább megjelennek a team-coaching ülések is.
Bár ezek eltérő tevékenységek, a képzés és a coaching együtt használva működhet jól. Az egyik akadály, ami felmerül az üzleti oktatásban a tanfolyamon megtanult készségek és a lelkesedés alkalmazása a munkahelyen. A coaching kiváló módja lehet annak, hogy segítse az embereket alkalmazni a tanfolyamon megtanultakat, és beépíteni azokat a mindennapi munkahelyi tevékenységeikbe.