Cégvezetők egyik elsődleges feladata, hogy önmaguk, vállalkozásuk és csapatuk állandó fejlődését biztosítsák azzal a nem titkolt szándékkal, hogy sikeresek és hatékonyak legyenek. Ezt ideális esetben úgy érhetik el, hogy felmérve saját állapotukat és lehetőségeiket, megfogalmaznak egy elérendő célt, és ezért következetesen megdolgoznak.
Az egyének különbözőképpen tanulnak és fejlődnek, ezért jó átgondolni, hogy milyen szempontok alapján határozzák meg saját helyzetüket és csapatukat. A szervezetek vezetői mindkét módszert használhatják, hogy segítsenek munkatársaik fejlődésében.
Jó esetben egy igazi vezető: – tréner, coach, mentor és tanácsadó – ahogy azt az irányítása alatt működő csapat és a szükség megkívánja. De azt elvárni egy vezetőtől, hogy minden szerepében csúcsteljesítményt nyújtson, képtelen elvárás. Egyrészt, mert ő maga is egy fejlődő, változó személy, munkatársai szintúgy, tehát mindkét rész számára meg kell találni az optimális fejlődési módot. A szakértelem/hozzáértés fejlesztési módjának megközelítését jelen esetben két részre osztanám:
- A hozzáértés fejlesztése csoportos tanítással/képzéssel (tréninggel)
A képzés elsősorban irányelv: egy tréner irányítja a folyamatot, célja az ismeretek átadása, vagy egy új készség lehető leghatékonyabban történő kifejlesztése. A képzés hatékonysága függ a tréner kompetenciájától és a tanítandó/hallgató alkalmasságától a tanított témával kapcsolatosan.
- A hozzáértés fejlesztése „személyi edzővel”, azaz: coaching
A coaching a tanítandó személynek címzett kérdések sorozata, aki számára felszínre kerül, amit már tud, de olyan módon, ahogy valószínűleg nem jutott volna eszébe egy edző útmutatása nélkül. Az edző irányítja a folyamatot, de hogy igazán hatékony legyen, a tanoncban ott kell legyen már a tartalom.
A másik különbség az, hogy az emberek képzése (tréning) gyakran csoportokban történik, ami nem csökkenti a kapott képzés minőségét érzékelhető módon. Hagyományosan a coaching one-to-one alapon történik, de egyre inkább megjelennek a team-coaching ülések is.
Bár ezek eltérő tevékenységek, a képzés és a coaching együtt használva működhet jól. Az egyik akadály, ami felmerül az üzleti oktatásban a tanfolyamon megtanult készségek és a lelkesedés alkalmazása a munkahelyen. A coaching kiváló módja lehet annak, hogy segítse az embereket alkalmazni a tanfolyamon megtanultakat, és beépíteni azokat a mindennapi munkahelyi tevékenységeikbe.