Nem ritka eset, hogy a cég tulajdonosa, legyen szó kis-közép-vagy akár nagyvállalkozásról, külföldi. Ilyenkor a legtöbb esetben az ügyvezető igazgató felel a vele való kommunikációért, illetve azért is, hogy az alkalmazottak, illetve a tulaj között mégiscsak legyen valamiféle kapcsolat, mely akkor, ha a dolgozók nagy rése nem beszél legalább angolul megfelelő szinten, alapvetően igencsak bajos.
Segíthetünk a helyzeten, ha munkahelyi szinten szervezünk szintekre bontott angol nyelvi kurzusokat, hogy mindenkinek legyen esélye a beszélgetésre, vagy legalábbis a helyesebb, közvetlenebb megértésre.
Nem azokra a nagyvállalatokra kell gondolni, melyek csupán leányvállalatokat, vagy kihelyezett alszektorokat tartanak fent itt-ott a világban, így például Magyarországon is. Ezeknél a világcégeknél úgyis evidencia a nyelvtudás, az alsóbb beosztásoknál pedig sem esély, sem szükség nincs arra, hogy a dolgozók nagy része közvetlen kapcsolatba kerüljön a felső vezetéssel.
Amiről most szó van, többnyire a legfeljebb néhány száz főt foglalkoztató, mégis más nemzetiségű vállalkozó tulajdonában lévő cégekre vonatkozik.
Ilyen esetekben nem csupán a ranglétrán való előbbre jutáshoz vezető út eszköze lehet a magabiztos angol, de odafentről nézve a hatékonyabb működésé is. Ha a vezető közvetlenül képes kommunikálni a dolgozókkal, s nem kell mintegy tolmácsként rendre az ügyvezetővel, vagy mással fordíttatnia mondandóját, közvetlenebb kapcsolat alakul ki, így mindenki közelebbinek érezheti magához a munkahelyét. A személyes kapcsolat és a megbecsülés elengedhetetlen eleme a személyesség, mely nélkül sokkal kevésbé hatékony a vállalkozás, foglalkozzon akár bútorgyártással, online marketinggel, vagy valóban bármivel, ami csak szóba jöhet.
Érdemes tehát időt és anyagi forrásokat is biztosítani a rugalmasság és a közös megértés érdekében a céges angol oktatásra, mely így kapukat nyithat meg mindkét fél előtt, s akár még a munkát nehezítő akadályok elgörgetésében is komoly szerepet játszhat.